Министерство образования Республики Беларусь
Управление по образованию, спорту и туризму Вилейского райисполкома
Государственное учреждение образования
"Средняя школа № 3 г.Вилейки имени В.Л.Сосонко"
КОМПЛЕКСНАЯ РАБОТА ПА БЕЛАРУСКАЙ МОВЕ І ЛІТАРАТУРЫ
10 клас
Заданне 1. Выпішыце словы з арфаграфічнымі і акцэнталагічнымі памылкамі. Побач запішыце нарматыўны варыянт.
1. Уваход у залу толькі па прапусках.
2. Падчас гульні ў карты на руках у Антося засталася пікавая дама.
3. Андрэй трапіў у піковае становішча.
4. Для прагулкі Маша падрыхтавала цёплы пулавер.
5. У летніку было пяціразавае харчаванне.
6. У зялёнай дубраве мы начаваць будзем.
7. У цеста маці любіла дабаўляць сываратку.
8. Над горадам кружыць тапалёвая завея.
9. Кірыл лавіў на вуду тоўсталобікаў.
10. Ля цэрквы стаяла фурманка.
Слова з памылкай |
Нарматыўнае напісанне |
Слова з памылкай |
Нарматыўнае напісанне |
1 |
|
6 |
|
2 |
|
7 |
|
3 |
|
8 |
|
4 |
|
9 |
|
5 |
|
10 |
|
Заданне 2. Праз сінонімы або апісальна патлумачце значэнне дзеяслова класці.
1. Класці фарбу на сцены |
|
2. Класці падлогу. |
|
3. Класці штамп. |
|
4. Класці сцены з цэглы. |
|
Класці сілы на рамонт кватэры. |
|
Заданне 3. Падкрэсліце фразеалагізмы, якія ўзыходзяць да біблейскай міфалогіі, патлумачце іх.час збіраць камяні
збіцца з панталыку
у свіныя галасы
ерыхонская труба вярзці грушы на вярбе
журавель у небе
казёл адпушчэння
за дзедам шведам
кітайская грамата
мафусаілаў век
фама няверы
__________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне 4.Запішыце словамі лічбы.
Сустрэцца з 56 навабранцамі |
|
Звыш 92 экземпляраў |
|
Над 73 слухачамі |
|
Заданне 5. Дапішыце прапушчаныя канцавыя зычныя назоўнікаў і прыметнікаў.
ткаць з ільн_
сядзець на падло_
высок_ насып
зялён_ чарніла
выняць з кішэн_
беларуск_ МЗС
дуга з вяз_
чарняв_ аташэ
сумаваць па кефір_
цікав_ ронда
ехаць без педал_
сабака на ланцуг_
Заданне 6.Запішыце адпаведныя чатыры пункты з правіла.
Не выдзяляюцца коскамі параўнальныя звароты з як, калі |
1) |
2) |
|
3) |
|
4) |
Заданне 7.Запішыце словы, паставіўшы адпаведную лічбу: разам (1); асобна (2); праз злучок (3)
Скрывіўся (па) пакутніцку |
(Усё) роўна не прыйдзе |
Чытаць (на) хаду |
Усе мелі (па) роўну ўсяго |
Стаяць (на) смерць |
Гэтак (сама) паводзіць сябе |
Бралася (на) відно |
(Што) колечы падрыхтаваць |
Глядзець (па) доўгу на дарогу |
Пісаць (па) латыні |
Заданне 8. Аформіце тэкст у адпаведнасці з арфаграфічнымі і пунктуацыйнымі нормамі.
На возеры. Некалькі в..лікаўзроставых балб..саў забаўляюцца наб..руць поўныя прыг..ршчы галькі якую н..даўна заве..лі на пляж і кідаюць у ваду. Шум камен..чыкаў цешыць іх і яны гучна н.. па людску рагочуць.
Кампанія маладых хлопцаў. На разас..ланым пакрывале японскі магнітафон які аж заходзіцца ад крык.. пачатая пляшка віна. А самі хлопцы ў адных плаўках загарэлыя да чарнаты рэжуцца ў карты. Паводзяць с..бе надзвычай вольна п’юць гучна рагоч..ць ла..цца.
На падыходзе да пляж.. ручай з балоцістымі бер..гамі. Каб не п..цкаць ногі ў гразь нехта добры ды гаспадарлівы паклаў цераз яго некалькі дошак. Раніцай яны яшчэ ляжалі а на..в..чоркам калі мы в..рталіся дамоў дошак н.. было.
Крыху ў баку ля кустоў гарлапаніла кампанія д..ўгагрывых вісусаў. Пад гучнае дрэньканне гітары і хрыплы спеў весела гарэў кас..цёр. У ім даг..ралі зна..мыя дошкі.
Скажаце выпадковыя эпізоды якія н..чога н.. гавор..ць? Гавор..ць! Хоць бы аб т..м што чалавечая душа н.. церпіць пустаты і калі яна не засяваецца разумным добрым высокім там пачынае буяць пустазел..е.
Заданне 9. Выпішыце са сказаў Якуба Коласа фразеалагізмы і растлумачце іх значэнне.
Сказ № |
Фразеалагізм |
Значэнне |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
Заданне 10.Запішыце імёны і прозвішчы пяці беларускіх дзеячоў эпохі Адраджэння. У складзе кожнага імені павінен быць хаця б адзін санорны гук.
_______________________________________________________________________________________________________________
свернутьІ след прастыў – , разводзіць рукамі – , абое рабое – , як леташні снег- , на злом галавы- .
прычасаўся, прычасалася , прычэшамся,прычэсваецеся; зрабіўшы, робячы,
песня, спяваць, праспяваўшы, спеты.
Кроквы,крушня,вэлюм ,вяндліна,гавяда,лой,прысак.
Арышт, ку-ка-рэ-ку, брыдкі, генезіс, вага, заінелы, агент, бармен, вярба(верба), гурба, дыспансер, жалюзі, жальба, занятасць, знахар, камбала.
Прыстойна – , рэчаіснасць – , наступны – , крэпасць- , світанне- .
Алаіза Пашкевіч, Яўген Скурко, Іван Луцэвіч, Канстанцін Міцкевіч, Кандрат Атраховіч.
Віктар Карамазаў, Юрый Гораў, Міколка, Генрых Далідовіч, “Жураўліны крык”, Уладзімір Караткевіч,Фішар,Міхась Лынькоў, “Дзяльба кабанчыка”,ляснік, Васіль Быкаў, “Паром на бурнай рацэ”,Сцяпан,”Васількі”, “Губаты”.