RU BE EN

Министерство образования Республики Беларусь
Управление по образованию, спорту и туризму Вилейского райисполкома

Государственное учреждение образования

"Средняя школа № 3 г.Вилейки имени В.Л.Сосонко"

Подготовка олимпиадника

КОМПЛЕКСНАЯ РАБОТА ПА БЕЛАРУСКАЙ МОВЕ І ЛІТАРАТУРЫ 10 клас

17.01.2024
развернуть

КОМПЛЕКСНАЯ РАБОТА ПА БЕЛАРУСКАЙ МОВЕ І ЛІТАРАТУРЫ

10 клас

Заданне 1. Выпішыце словы з арфаграфічнымі і акцэнталагічнымі памылкамі. Побач запішыце нарматыўны варыянт.

1.     Уваход у залу толькі па прапусках.

2.     Падчас гульні ў карты на руках у Антося засталася пікавая дама.

3.     Андрэй трапіў у піковае становішча.

4.     Для прагулкі Маша падрыхтавала цёплы пулавер.

5.     У летніку было пяціразавае харчаванне.

6.     У зялёнай дубраве мы начаваць будзем.

7.     У цеста маці любіла дабаўляць сываратку.

8.     Над горадам кружыць тапалёвая завея.

9.     Кірыл лавіў на вуду тоўсталобікаў.

10. Ля цэрквы стаяла фурманка.

Слова з памылкай

Нарматыўнае напісанне

Слова з памылкай

Нарматыўнае напісанне

1

 

6

 

2

 

7

 

3

 

8

 

4

 

9

 

5

 

10

 

 

Заданне 2. Праз сінонімы або апісальна патлумачце значэнне дзеяслова класці.

1. Класці фарбу на сцены

 

2. Класці падлогу.

 

3. Класці штамп.

 

4. Класці сцены з цэглы.

 

Класці сілы на рамонт кватэры.

 

 

Заданне 3. Падкрэсліце фразеалагізмы, якія ўзыходзяць да біблейскай міфалогіі, патлумачце іх.час збіраць камяні

збіцца з панталыку

у свіныя галасы

ерыхонская труба вярзці грушы на вярбе

журавель у небе

казёл адпушчэння

за дзедам шведам

кітайская грамата

мафусаілаў век

фама няверы

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

Заданне 4.Запішыце словамі лічбы.

Сустрэцца з 56 навабранцамі

 

Звыш 92 экземпляраў

 

Над 73 слухачамі

 

 

Заданне 5. Дапішыце прапушчаныя канцавыя зычныя назоўнікаў і прыметнікаў.

ткаць з ільн_

сядзець на падло_

высок_ насып

зялён_ чарніла

выняць з кішэн_

беларуск_ МЗС

дуга з вяз_

чарняв_ аташэ

сумаваць па кефір_

цікав_ ронда

ехаць без педал_

сабака на ланцуг_

 

Заданне 6.Запішыце адпаведныя чатыры пункты з правіла.

Не выдзяляюцца коскамі параўнальныя звароты з як, калі

1)

2)

3)

4)

 

Заданне 7.Запішыце словы, паставіўшы адпаведную лічбу: разам (1); асобна (2); праз злучок (3)

Скрывіўся (па) пакутніцку

(Усё) роўна не прыйдзе

Чытаць (на) хаду

Усе мелі (па) роўну ўсяго

Стаяць (на) смерць

Гэтак (сама) паводзіць сябе

Бралася (на) відно

(Што) колечы падрыхтаваць

Глядзець (па) доўгу на дарогу

Пісаць (па) латыні

 

Заданне 8. Аформіце тэкст у адпаведнасці з арфаграфічнымі і пунктуацыйнымі нормамі.

          На возеры. Некалькі в..лікаўзроставых балб..саў забаўляюцца наб..руць поўныя прыг..ршчы галькі якую н..даўна заве..лі на пляж і кідаюць у ваду. Шум камен..чыкаў цешыць іх і яны гучна н.. па людску рагочуць.

          Кампанія маладых хлопцаў. На разас..ланым пакрывале японскі магнітафон які аж заходзіцца ад крык.. пачатая пляшка віна. А самі хлопцы ў адных плаўках загарэлыя да чарнаты рэжуцца ў карты. Паводзяць с..бе надзвычай вольна п’юць гучна рагоч..ць ла..цца.

          На падыходзе да пляж.. ручай з балоцістымі бер..гамі. Каб не п..цкаць ногі ў гразь нехта добры ды гаспадарлівы паклаў цераз яго некалькі дошак. Раніцай яны яшчэ ляжалі а на..в..чоркам калі мы в..рталіся дамоў дошак н.. было.

Крыху ў баку ля кустоў гарлапаніла кампанія д..ўгагрывых вісусаў. Пад гучнае дрэньканне гітары і хрыплы спеў весела гарэў кас..цёр. У ім даг..ралі зна..мыя дошкі.

          Скажаце выпадковыя эпізоды якія н..чога н.. гавор..ць? Гавор..ць! Хоць бы аб т..м што чалавечая душа н.. церпіць пустаты і калі яна не засяваецца разумным добрым высокім там пачынае буяць пустазел..е.

 

Заданне 9. Выпішыце са сказаў Якуба Коласа фразеалагізмы і растлумачце іх значэнне.

  1. Перш чым звязваць сябе з той ці іншай партыяй, трэба ўважліва прыгледзецца, каб правільна выбраць дарогу. 2. Я зноў хачу, як і калісьці, з адкрытай, простаю душой на стык дарог знаёмых выйсці і пераклікнуцца з табой. 3. Насця нічога не сказала і толькі ўздыхнула, а Кузьма разгарачыўся, і панёсся як малады неаб’езджаны конь. 4. А жанкі глядзяць здзіўлёна, кінуць слоўка шапатком. 5. Дай бог шчасця вам і долі ўсім, хто слёзы праліваў.

Сказ №

Фразеалагізм

Значэнне

1.

 

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

Заданне 10.Запішыце імёны і прозвішчы пяці беларускіх дзеячоў эпохі Адраджэння. У складзе кожнага імені павінен быць хаця б адзін санорны гук.

_______________________________________________________________________________________________________________

свернуть

Школьная алімпіяда (матэрыялы для падрыхтоўкі) 11 клас

05.01.2024
развернуть

Школьная алімпіяда - 9 клас

04.12.2023
развернуть
  1. Устаўце прапушчаныя літары (5 балаў) : аб’я…джаць, ра…чарціць, фу…баліст, ток-шо…, верхн…дзвінскі, бал…рына, а…дыторыя, тры…мф, каля …ладзіміра, эл…ксір.
  1. Растлумачце лексічнае значэнне фразеалагізмаў, падбярыце да кожнага фразеалагізм-сінонім (5 балаў).

І след прастыў –    , разводзіць рукамі –   , абое рабое –   , як леташні снег-          , на злом галавы-       .  

 

  1. Зрабіце марфемны разбор (10 балаў).

прычасаўся, прычасалася , прычэшамся,прычэсваецеся; зрабіўшы, робячы,

песня, спяваць, праспяваўшы, спеты.

 

  1. Растлумачце значэнне наступных слоў(7 балаў).

Кроквы,крушня,вэлюм ,вяндліна,гавяда,лой,прысак.

 

  1. Пастаўце націск у словах (8 балаў).

          Арышт, ку-ка-рэ-ку, брыдкі, генезіс, вага, заінелы, агент, бармен, вярба(верба), гурба, дыспансер, жалюзі, жальба, занятасць, знахар, камбала.

  1. Запішыце 1 просты, ускладнены, неразвіты сказ з як мага большай колькасцю слоў (5 балаў).

 

  1. Падбярыце па 2 сінонімы да слоў (5 балаў).

 

    Прыстойна – , рэчаіснасць –  , наступны –   , крэпасць-    , світанне-   .

    

  1. Запішыце псеўданімы беларускіх аўтараў (5 балаў).

Алаіза Пашкевіч, Яўген Скурко, Іван Луцэвіч, Канстанцін Міцкевіч, Кандрат Атраховіч.

 

  1. Суаднясіце аўтара, твор, герояў (10 балаў).

Віктар Карамазаў, Юрый Гораў, Міколка, Генрых Далідовіч, “Жураўліны крык”, Уладзімір Караткевіч,Фішар,Міхась Лынькоў, “Дзяльба кабанчыка”,ляснік, Васіль Быкаў, “Паром на бурнай рацэ”,Сцяпан,”Васількі”, “Губаты”.

 

  1. Якую беларускую пісьменніцу называюць “Ластаўка з Палесся”? Назавіце яе 2 творы (2+2).
свернуть
поделиться в: